Spela dina datorspel i molnet

Genom att börja spela datorspel i molnet kan du spela vad du vill, när du vill, på vilken enhet du vill.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Molntjänster för datorspel

Innan vi kunde spela våra datorspel i molnet köpte vi våra enheter (datorer, konsoler, mm) och köpte spelen separat. Den första stora förändringen var att spelen blev tillgängliga “On Demand”, vilket innebar att vi kunde ladda ned dem och börja spela direkt. Vi behövde alltså inte köpa fysiska spel (tack internet!), men vi behövde fortfarande köpa spelen innan vi kunde spela dem.

Efter att spelen blev tillgängliga “On Demand” började nästa modell ta form: prenumerationer på färdiga bibliotek av spel. Som kund fick vi då betala en viss summa per månad för obegränsad tillgång till ett antal olika spel varje månad. I efterhand borde den utvecklingen kanske inte ha varit så svår att förutspå, då det i princip är som Netflix, fast för spel.

Den senaste stora förändringen innebär något helt annat. Istället för att vi köper en dator eller en spelkonsol och prenumererar på spel kan vi nu prenumerera på såväl spelbiblioteket som på datorprestandan som krävs för att spela spelen. 

Varför datorspel i molnet?

Den stora fördelen med att spela datorspel i molnet är att du inte längre behöver en kraftfull dator för att spela krävande spel. Du lånar in dig på en dator i en serverhall eller datacenter någonstans och låter den virtuella datorn processera den krävande grafiken. Den datorn strömmar sedan spelet till dig, och allt din dator behöver klara av är en videostream (likt Netflix och Youtube) istället för tunga spel.

Med tjänster som Google Stadia, Nvidias Geforce Now och Shadow behöver man alltså inte längre en kraftfull dator för att spela datorspel. Tjänsterna i sig varierar lite grann och det finns för- och nackdelar med respektive tjänst, men syftet är detsamma: att vi ska kunna spela tyngre datorspel på en mindre kraftfull dator eller annan enhet.

Google Stadia tillhandahåller ett spelbibliotek åt dig och du får spela de spel som finns i deras bibliotek. Vissa spel ingår i prenumerationen och andra spel får du köpa till, men finns inte spelet i Stadias bibliotek så kan du inte spela det.

Med Geforce Now använder du ditt eget spelbibliotek i tjänsten Steam för att spela spel på valfri enhet. Här har du alltså större kontroll över spelutbudet, men spelen ingår inte i kostnaden för tjänsten. Du kan inte heller spela spel som inte finns på Steam.

Shadow.tech är den tjänst som är mest intressant av de ovannämnda. Med Shadow får du en egen virtuell dator med en Windowsinstallation i deras datacenter och kan installera vad du vill på den. Shadow finns endast i USA i dagsläget, med planer på att expandera till vissa europeiska länder (tyvärr är Sverige inte med på listan). Se mer info här.

GeForce Now är en av tjänsterna som låter dig spela datorspel i molnet.
GeForce Now är en av alla tjänster som lanserats inom "cloud gaming".

Mina kriterier för molngaming

Eftersom Shadow.tech inte finns tillgänglig i Sverige (än?), och jag inte ville begränsa mig till vare sig Googles spelutbud eller till spelen på mitt Steamkonto, försökte jag hitta ett annat alternativ med följande kriterier:

  1. Jag ska ha full kontroll över vad som installeras (spel, tillägg, osv).
  2. Det får inte kosta mer än en ny speldator per 24 månader (500kr/mån).
  3. Det ska gå att köra på min Surface Pro (16GB RAM men inget grafikkort).
  4. Spelen jag spelar i dagsläget ska kunna spelas på 50-60 fps.
  5. Ev. latency får inte påverka spelandet märkbart negativt (dvs under 100ms).

Slutsats: bygg en egen VM i Microsoft Azure

Efter en hel del efterforskning bestämde jag mig för att sätta upp en egen virtuell maskin (VM) i Microsofts molntjänst, Azure. Sagt och gjort, här är några av resultaten:

Hur bygger man en VM för datorspel i Azure?

Eftersom jag inte vill bli för teknisk i det här inlägget kommer här en kortfattad version (ni som vill ha hjälp att sätta upp detta kan kontakta mig så gör vi det tillsammans):

  • Skapa en virtuell maskin i NV6-serien i Azure Portal.
  • Viktigt är “Standard HDD”, Windows 10 Pro (ej Server), och att tillåta publik IP för RDP.
  • Se till att ha auto-shutdown igång så att den stänger ned om du skulle glömma.
  • Installera uppdateringar och drivrutiner som om den vore en fysisk dator.
  • Ställ in Teamviewer så att du kan koppla upp dig till din VM med lösenord.
  • Sätt upp Parsec som Host på din VM och som Client på din lokala dator. 

När du vill spela går du till Azure Portal och startar din VM. Sedan öppnar du Parsec och spelar spel på din VM från din lokala dator. När du är klar är det viktigt att du går till Azure Portal och stänger ned din VM så att den inte står och kostar pengar. Enkelt va?

Preliminära resultat från min VM

Efter att jag hade skapat min Azure VM, installerat alla uppdateringar och skruvat på de olika inställningarna i Windows 10 för att optimera spelupplevelsen installerade jag Battlenet-klienten och laddade ned World of Warcraft. Jag testspelade i cirka 10 minuter och kunde konstatera att den levererade mellan 80-100 fps, med minimal latency (<10ms för det mesta).

Vad gäller grafik körde jag på upplösningen 1920*1080 och hade 6/10 på det mesta i WoWs grafikinställningar. För en grafik- eller prestandanörd låter detta inte särskilt imponerande. Det är det inte heller – för en speldator. Tänker man på att jag använder en Microsoft Surface Pro (för er som inte vet är den mer lik en iPad än en dator) inser man snabbt att det ändå är ganska imponerande.

Jag kommer att testa fler spel inom kort och lägger upp mer info om mina test här.

Funkar det bättre än att köra på en stationär speldator med bra prestanda? Nej.

Är resultatet godkänt för en laptop utan dedikerat grafikkort? Absolut!

Datorn jag använde för att spela datorspel i molnet var en Microsoft Surface Pro.
Datorn jag använde för att testa var en Microsoft Surface Pro. Den är ultralätt och har löstagbart tangentbord.

Hur mycket kostar det att spela på min VM i Azure?

Mitt krav gällande pris var att det inte fick kosta mer än att köpa en ny speldator varannat år. Att bygga en ny speldator kostar cirka 12.000 kr, vilket innebär att Azuretjänsten får kosta max 6.000 kr/år, eller 500 kr/månad.

Eftersom VM:en kostar cirka 10 kr/speltimme kan det snabbt dra iväg om man använder den mycket, eller om man glömmer att stänga av den när man inte spelar(!). Om vi räknar med ett snitt på 7 timmar per vecka (1 speltimme/dag) kommer VM:en att kosta runt 300 kr/månad.

Det bör nämnas att det finns ett sätt att minska kostnaden för sin VM. Det sker i utbyte mot att man får lägre prio på servern och riskerar att VM:en stängs ned när Azure behöver serverkapaciteten (en variant kan vara att ha en lågprio VM på Spot och en “vanlig” att växla till om man skulle bli kickad. Läs mer om Azure Spot här).

I skrivande stund erbjuder Microsoft 1.750kr i Azurekrediter till nya kunder som skapar ett konto i Azure. Om detta fortfarande gäller när du läser detta innebär det i praktiken att första spelmånaden är helt gratis. Mer info finns på azure.microsoft.com.

Azure bjuder på 1750kr i krediter som du kan använda för att komma igång och spela datorspel i molnet.
1750kr i Azurekrediter innebär att man kan spela gratis första månaden.

Andra fördelar med Azure VM som speldator

Det finns ett par andra fördelar med att använda en virtuell maskin i Azure som speldator som jag inte vill missa att nämna, nämligen:

Skalbarheten är otrolig

Bland det första jag insåg efter att jag hade installerat alla uppdateringar (Windows-uppdateringarna var inte nådiga) samt laddat ner World of Warcraft (ca 80+ GB) var att min hårddisk var lite liten. Jag hade inte tänkt på att ändra från standardvalet, vilket resulterade i en 128GB HDD vid installation. Som tur är kunde jag stänga ned VM:en och klicka på ett par knappar, och nästa gång jag startade VM:en hade jag en hårddisk med över 300GB ledigt utrymme. Hade det varit en fysisk dator skulle jag dels behövs manuellt byta ut hårddisken, och dels behövt installera om allt till den nya hårddisken.

Detta exempel gäller hårddisken, men samma sak gäller även för andra saker, såsom grafikkort och antal processorer. Jag kör NV6:an som räcker långt gott och väl för det jag ska spela, men skulle jag vilja safta på så kan jag med några knapptryck ändra till en kraftfullare (och dyrare) virtuell maskin.

Nedladdningarna går... fort.

Tydligen har VM:arna i Azure tillgång till en 3 Gbps-lina, vilket teoretiskt sett innebär att man kan ladda ned saker i cirka 380 MBps (eller 3000 Mbps, det är skillnad på byte och bit). Att kunna ladda ned 1GB var tredje sekund kommer du dock sällan lyckas med av två anledningar:

  1. Hårddisken vi valt tillåter endast 60MB/s i läs och skriv, vilket är en flaskhals. Väljer du en dyrare hårddisk (t.ex. Premium SSD) så kanske…
  2. Vilka leverantörer kan ladda upp i den hastigheten? När du hämtar t.ex. spel från Steam eller Battlenet känns det tveksamt att de skulle tillåta så mycket bandbredd till en individ. Däremot behöver du aldrig oroa dig för att det du spelar ska lagga av uppkopplingsskäl (inte på VM-sidan iallafall).

Din stationära dator är inte stationär längre

Eftersom vi nu lagt över prestandakravet från vår egen dator till molndator kan vi avskaffa den stora, tunga stationära datorn som vi har under skrivbordet. Den kan med fördel ersättas med en smidig laptop (kanske en sådan där ultralätt?), eller rentav en annan enhet (iPad någon?).

Den bärbara datorn kan vi sedan använda var som helst i hemmet, vilket såklart är trevligt, men den stora fördelen är när världen återgår till sitt resande jag igen. Minns ni innan 2020 när folk reste? För en gamer innebar det att man förlorade tillgång till sin speldator och fick nöja sig med en telefon, padda eller annan enhet under resan. Eller så tog man med sin speldator när man veckopendlade mellan olika föräldrahem.

Nu kan vi ta med speldatorn och dess prestanda med en enkel bärbar dator, oavsett om vi reser i tjänsten, på semestern eller mellan våra olika hem.

Några nackdelar med Azure VM som speldator

Det finns såklart också några nackdelar med att sätta upp en speldator i molnet, oavsett om man väljer att sätta upp en egen i Azure eller någon av tjänsterna jag nämnde i början.

En dyr affär för regelbundna gamers

Det första som ska nämnas som en nackdel är ju såklart kostnaden. Än så länge är det inte kostnadseffektivt att sätta upp en speldator i Azure om man planerar att spela mycket. Eftersom kostnaden för att driva en kraftfull VM är mellan 5-15 kr/speltimme drar det snabbt iväg om man spelar mycket.

Den som spelar 4 timmar/dag i snitt får betala någonstans runt 800 – 1.500 kr/månad för sin speldator i Azure – att jämföra med cirka 12.000 för att köpa ny speldator.

Krångel eller begränsning?

Att sätta upp en VM i Azure för att spela spel på innebär lite krångel, det är inte jättesvårt, men tillräckligt krångligt för att det ska vara en legitim tröskel för många. Alternativet är att köpa in sig på någon av tjänsterna som jag nämnde tidigare, men då får man också deras begränsningar. Finns spelet du vill spela på Google Stadia? Vill du spela något utanför Steam kanske det inte fungerar alls med GeForce Now, och så vidare.

Den klart bästa kandidaten är Shadow.tech, som inte är tillgängligt i Sverige. Där får du precis som med Azure en egen VM att installera och ställa in med precis de appar och spel du vill ha.

VM = spelindustrins framtid

Det sista jag vill skicka med dig som orkat läsa hela vägen är att virtuella maskiner – datorer i någon annans datacenter – nästan helt säkert är framtiden för spelindustrin.

För det första sjunker prestandakostnaderna hela tiden, och skalfördelarna som dessa serverhallar och datacenter har är enorma. Därför kommer de att kunna erbjuda VM:ar på sin hårdvara till mer och mer konkurrenskraftiga priser. Samtidigt kommer det att bli svårare och svårare att rättfärdiga att bygga en speldator (ca 12.000 kronor) samt hålla den uppdaterad (nytt grafikkort varannat år, processor var tredje, osv) när man ställer den kostnaden mot priset för dessa VM-tjänster.

För det andra ökar tillgängligheten. Redan idag kan jag ansluta till min Azure VM från en iPad, bärbar dator eller vilken mobil enhet jag vill för att spela krävande datorspel. Den enda begränsningen är min internetuppkoppling. Nu när 5G har börjat rulla ut kommer fler enheter ha tillräckligt snabbt internet för att kunna hantera spel, film och mycket annat direkt från en VM till din enhet.

Intresserad?

Jag hoppas att du blev åtminstone lite inspirerad eller intresserad av att sätta upp din egen VM i Azure. Har du frågor eller saknar du någon information i inlägget? Kommentera nedan!

Glöm inte att du kan höra av dig till mig om du vill ha hjälp!

/Karl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Hör av dig!

Vilken typ av projekt är du intresserad av?
Hur kan jag nå dig?
Vad vill du diskutera?